Co je to franchisa?
Obecně se jedná o model podnikání, kdy jsou práva používat obchodní značku a know-how společnosti poskytnuty jinému podnikatelskému subjektu, který si zaplatí licenci..
Co je na franchise zajímavé? Umožňuje vám podnikat bez zkušeností, v tomto případě i bez velkého kapitálu a tím i bez zásadního rizika. Umožňuje vám začít hned. Dostáváte totiž právo nejen používat značku společnosti, ale i veškerou podporu, školení, materiály, a do jisté míry vedení a pomoc.
Proč u nás ale není franchisa tak rozšířená jako v zahraničí?
Důvodů je několik. Prvním je nedostatek kvalitní nabídky franchisových konceptů. Když se lidé rozhodují podnikat v USA, na internetu jsou stovky franchisových nabídek, mezi kterými si mohou vybírat.
Druhým důvodem je česká mentalita - myslíme si, že věci umíme dělat lépe. Franchisa ale vyžaduje respekt k pravidlům, a to se nám příliš nelíbí.
Třetím je stále malé povědomí o fungování franchisy. Většině z nás se při vyslovení pojmu franchisa vybaví pouze fastfood. Přitom konceptů je mnohem více. Třeba i prodej léků nebo finanční služby.
Vytvořit fungující franchisu i pro zavedenou značku znamená dobře ošetřit několik klíčových oblastí.
Velmi obtížné a přitom klíčové je vyvážení motivace franchisanta. Nesmí přemýšlet, jak se uživí, ale jak více prodá či kvalitně obslouží. Procenta, která dostává z prodeje a služeb, mu musí umožňovat další rozvoj. Při vysokých maržích a podporách zleniví, při nízkých se začne ohlížet po jiné práci.
Zájemci o franchisy u nás většinou nemají reálnou představu o tom, co se od nich očekává. Je na franchisorovi, aby trpělivě vysvětlil zájemci celý koncept, dobře ho zaškolil a kontroloval dodržování pravidel.